Τα βιβλία έχουν τη δύναμη να σε ταξιδεύουν. Σε κάθε σελίδα τους διανύουμε χιλιόμετρα προς άγνωστους προορισμούς, γεωγραφικά αλλά και μέσα στο χρόνο. Από τη Νέα Ορλεάνη, σε ένα οδοιπορικό ταξίδι με αφετηρία τον Καναδά προς την Οκλαχόμα και τη Νέα Υόρκη αλλά και με πλοίο από τη Βρετανία στην μακρινή και σαγηνευτική Αυστραλία.
Η Νέα Ορλεάνη του Κόρμακ ΜακΚάρθι: «Ο Επιβάτης»
Η Νέα Ορλεάνη είναι μια μυθολογική σχεδόν πόλη για τις Ηνωμένες Πολιτείες και την περίπλοκη έννοια της ταυτότητάς τους. Ο ΜακΚάρθι είναι ένας εμβληματικός συγγραφέας για τη σύγχρονη αμερικανική λογοτεχνία. Στο τελευταίο του μυθιστόρημα και πρώτο μετά από σχεδόν είκοσι χρόνια, το μυθοπλαστικό σύμπαν του σπουδαίου Αμερικανού συγγραφέα τέμνεται με αυτό της σπουδαίας μητρόπολης του αμερικάνικου νότου. Η επιλογή του ΜακΚάρθι να τοποθετήσει την πλοκή του μυθιστορήματος σε μεγάλο βαθμό στη Νέα Ορλεάνη είναι παράξενη αν αναλογιστεί κανείς ότι στην πλειοψηφία των σημαντικότερων έργων του ο ΜακΚάρθι επιλέγει τα άγονα, αφιλόξενα αλλά μεγαλοπρεπή τοπία του νοτιοδυτικού τμήματος των ΗΠΑ, από το Τέξας, το Νιού Μέξικο, την Αριζόνα, μέχρι και το βορειοδυτικό Μεξικό, μακριά από μεγάλα αστικά κέντρα. Έτσι, στον «Επιβάτη» η πλοκή μας ταξιδεύει από τη Νεά Ορλεάνη, έδρα του πρωταγωνιστή Μπόμπι Γουέστερν, μέχρι τους βαλτότοπους της Λουιζιάνα και τις θαλάσσιες εξέδρες εξόρυξης πετρελαίου στον κόλπο του Μεξικού. Η φιλοσοφική ανησυχία του ΜακΚάρθι γύρω από τον δυτικό πολιτισμό παραμένει το επίκεντρο του μυθιστορήματος, ιδιαίτερα η διαρκής του απόπειρα να υπερβεί τον εγγενή πεσιμισμό του, μια απόπειρα που φαίνεται πως διαρκώς αποτυγχάνει.
Το θαλάσσιο ταξιδι από τη Βρετανία προς την Αυστραλία του Γουίλιαμ Γκόλντινγκ: «Μύησις Ταξιδευτού»
Με το αριστούργημα «Μύησις Ταξιδευτού», ο μεγάλος Βρετανός πεζογράφος Γουίλιαμ Γκόλντινγκ υπέγραψε το κορυφαίο ίσως του έργο καθώς και ένα μυθιστόρημα το οποίο αποτελεί ολόκληρο ένα ταξίδι και μάλιστα προς το άγνωστο: Το θαλάσσιο ταξίδι από τη Βρετανία προς την Αυστραλία την περίοδο των Ναπολεόντιων Πολέμων. Αφηγητής είναι ένας νεαρός αριστοκράτης, ο Έντμουντ Τάλμποτ, ο οποίος μέσω του ημερολογίου που κρατάει διηγείται τα πολυτάραχα γεγονότα που λαμβάνουν χώρα εν πλω. Ο Γκόλντινγκ θίγει ορισμένα από τα αγαπημένα του ζητήματα: την ροπή του ανθρώπου προς την αγριότητα και τον πρωτογονισμό σε στιγμές κρίσεις ή αποξένωσης, αλλά και την ελπιδοφόρα αναζήτηση της δημιουργικότητας και της γνώσης. Το βιβλίο είναι το πρώτο μέρος από την τριλογία «Στα Πέρατα του Κόσμου» η οποία αποτελείται από τα μυθιστορήματα «Μύησις Ταξιδευτού» (1980), «Σε Απόσταση Αναπνοής» (1987) και «Φωτιά στα Έγκατα» (1989). Το 1983, στο ενδιάμεσο των εκδόσεων των τριών αυτών μυθιστορημάτων ο Γκόλντινγκ έγινε αποδέκτης του Νόμπελ λογοτεχνίας.
Η Ουκρανία της Όλγκα Τόκαρτσουκ: «Τα Βιβλία του Ιακώβ»
Το magnum opus της Τόκαρτσουκ είναι ο ορισμός ενός λογοτεχνικού ταξιδιού. Ο χρόνος είναι τα μέσα του δέκατου ένατου αιώνα. Ο τόπος δεν είναι ένας αλλά πολλοί: από τα χωριά της σημερινής βορειοδυτικής Ουκρανίας (τότε τμήμα του βασιλείου της Πολωνίας) μέχρι τα Οθωμανικά Βαλκάνια και ιδιαίτερα την Θεσσαλονίκη, την Κραϊόβα, μέχρι και τη Σμύρνη. Μια πληθώρα χαρακτήρων πλαισιώνουν την πλοκή: Εβραίοι μυστικιστές, καθολικοί ιερείς, Πολωνοί αριστοκράτες, με πολλαπλές οπτικές γωνίες. Στο επίκεντρο βρίσκεται η ιστορία ενός χαρισματικού Εβραίου ψευδοπροφήτη – μεσσία, (ο Ιακώβ του τίτλου, ένα υπαρκτό πρόσωπο) αλλά η αφήγηση περιλαμβάνει πολλές ακόμη δευτερεύουσες πλοκές και περιστατικά. Το πληθωρικό μυθιστόρημα της Τόκαρτσουκ κινείται γύρω από την σύγκρουση της δεισιδαιμονίας και του μυστικισμού με την ανερχόμενη εποχή της λογικής του διαφωτισμού.
Από τον Καναδά στην Οκλαχόμα και τη Νέα Υόρκη της Emily St John Mandel: «Η Θάλασσα της Ηρεμίας»
Το ταξίδι ως έννοια δεν είναι απαραίτητο να αφορά μονάχα τον χώρο. Όχι βέβαια ότι το τελευταίο μυθιστόρημα της Μάντελ δεν μας ταξιδεύει και στον χώρο – από τον δυτικό Καναδά του 1912 μέχρι την Οκλαχόμα και τη Νέα Υόρκη – αλλά στην προκειμένη περίπτωση το ταξίδι είναι και χρονικό. Η Μάντελ έχει γράψει ένα υβρίδιο που συγχωνεύει το ιστορικό μυθιστόρημα με την επιστημονική φαντασία, και ταξιδεύει τον αναγνώστη και στον χρόνο, από τις αρχές του εικοστού αιώνα μέχρι τον εικοστό πέμπτο αιώνα και τις αποικίες στην Σελήνη. Συνεχίζοντας από το μυθοπλαστικό σύμπαν που είχε δημιουργήσει στο «Γυάλινο Ξενοδοχείο», τώρα πλέον πιάνει τα νήματα της πλοκής που είχε αφήσει ανεξήγητα και ολοκληρώνει το σύνθετο όραμά της.
Ένα road trip στις ΗΠΑ με τον Andrew Sean Greer: ”Less is Lost”
Το 2017 ο Γκριρ έγινε ένας από τους ελάχιστους Αμερικανούς συγγραφείς που απέσπασαν το βραβείο Πούλιτζερ για ένα κωμικό μυθιστόρημα. Στο «Πλην», είχαμε την ιστορία του ανασφαλή, φοβικού αλλά γοητευτικού γκέι συγγραφέα Άρθουρ Λες (ένα alter ego του ίδιου του Γκριρ) ο οποίος ταξίδευε από την Ευρώπη στη βόρεια Αφρική και την Ασία για μια σειρά παρουσιάσεων και βραβεύσεων. Το δεύτερο μυθιστόρημα εκτυλίσσεται πέντε χρόνια αργότερα και είναι πάλι στημένο γύρω από ένα ταξίδι. Αυτή τη φορά όμως έχουμε να κάνουμε με ένα road trip εντός των Ηνωμένων Πολιτειών. Από την Καλιφόρνια στην Αριζόνα, το Τέξας, το Μισισίπι, την Αλαμπάμα, τη Τζόρτζια και τέλος στην ανατολική ακτή, ο Γκριρ μας ταξιδεύει στην πληθωρική και ανεξάντλητη καρδιά της Αμερικής, σε τόπους που βρίσκονται πολιτισμικά έτη φωτός από τα μεγάλα αστικά κέντρα και μοιάζουν αλλόκοτοι και αινιγματικοί.
Πηγή: ελculture.gr